Meer weten?

Er zijn meerdere (wetenschappelijke) artikelen verschenen over programmatisch toetsen waarbij ingegaan wordt op de beslisfunctie van programmatisch toetsen. Onderstaande lijst geeft een overzicht.

Praktijkgerichte publicaties

Het nemen van zorgvuldige beslissingen

In dit webinar gaat Lubberta de Jong in op het nemen van zorgvuldige, robuuste beslissingen in de context van programmatisch toetsen. Zij maakte deze presentatie voor het landelijk leernetwerk programmatisch toetsen.

Wetenschappelijke publicaties

Programmatic assessment: Can we provide evidence for saturation of information?

De auteurs willen valide bewijs leveren voor saturatie van informatie door onderzoek naar de relatie tussen aantal datapunten dat de minimumeis overschrijdt en consensus tussen twee beoordelaars.

Jong et al. (2019)

From aggregation to interpretation: how assessors judge complex data in a competency-based portfolio

Het doel van dit onderzoek is om het begrip te vergroten hoe beoordelaars oordelen vormen bij het interpreteren van de complexe gegevens die zijn opgenomen in een competentiegericht portfolio.

Oudkerk Pool et al. (2018)

Evaluation of an assessment system for professionalism amongst dental students

De studie is gericht op het ontwikkelen en valideren van een beoordelingsprogramma om studenten aan te moedigen na te denken over en uitleg te geven over hun waargenomen gedrag met passende feedback.

Zijlstra-Shaw et al. (2017)

Joining the dots: conditional pass and programmatic assessment enhances recognition of problems with professionalism and factors hampering student progress

De auteurs beschrijven en evalueren een programmatisch systeem voor de omgang met beoordelingsresultaten van studenten dat zowel is afgestemd op leren en remediëren, als op verdedigbaarheid.

Wilkinson et al. (2011)

References

Jong, L. H. de, Bok, H. G. J., Kremer, W. D. J., & Vleuten, C. P. M. van der. (2019). Programmatic assessment: Can we provide evidence for saturation of information? Medical Teacher, 41(6), 678–682. https://doi.org/10.1080/0142159X.2018.1555369
Oudkerk Pool, A., Govaerts, M., Jaarsma, D., & Driessen, E. (2018). From aggregation to interpretation: How assessors judge complex data in a competency-based portfolio. Advances in Health Sciences Education, 23. https://doi.org/10.1007/s10459-017-9793-y
Wilkinson, T. J., Tweed, M. J., Egan, T. G., Ali, A. N., McKenzie, J. M., Moore, M., & Rudland, J. R. (2011). Joining the dots: Conditional pass and programmatic assessment enhances recognition of problems with professionalism and factors hampering student progress. BMC Medical Education, 11(1), 1–9.
Zijlstra-Shaw, S., Roberts, T., & Robinson, P. (2017). Evaluation of an assessment system for professionalism amongst dental students. European Journal of Dental Education, 21(4), e89–e100.