Meer weten?

Praktijkgerichte publicaties

Keynote Lambert Schuwirth: Programmatisch toetsen, een hype of logische ontwikkeling?

Op 6 december 2022 gaf Lambert Schuwirt (hoogleraar Medisch Onderwijs, Flinders University, Australie) een keynote bij de Toets-2-daagse georganiseerd door het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. In zijn keynote gaat Lambert in op de ontwikkelingen in de geneeskunde en het geneeskundeonderwijs, hoe programmatisch toetsen probeert belangrijke problemen met traditioneel toetsen te omzeilen, en hoe het beter aansluit bij huidige opvattingen over wat belangrijk is voor medische professionals.

Keynote

Programmatisch toetsen als motor voor professioneel leren in het hoger onderwijs

In het boek Toetsrevolutie (2018) schreven Cees van der Vleuten, Suzanne Schut en Sylvia Heeneman het hoofdstuk “Programmatisch toetsen als motor voor professioneel leren in het hoger onderwijs” (p. 124-135). In dit hoofdstuk beschrijven zij op toegankelijke wijze wat programmatisch toetsen is en hoe het een bijdrage zou kunnen leveren aan meer professioneel leren binnen het hoger onderwijs.

Toetsrevolutie: Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs

‘Wat is programmatisch toetsen?’ in 2 minuten

In deze (Nederlands ondertitelde) animatie wordt in twee minuten uitgelegd wat programmatisch toetsen is. De animatie is ontwikkeld door Cees van der Vleuten.

Drie perspectieven op toetsing: waar staat u en waar wilt u naar toe?

In dit webinar (17 november 2022) gaat Cees van der Vleuten in op de drie perspectieven binnen toetsing: assessment of learning, assessment for learning en een meer systeem-geïntegreerde aanpak van toetsing. Cees daagt de kijker uit na te denken over de vraag: waar staat u nu en waar wilt u naar toe?

Dit webinar is opgenomen voor de online leeromgeving.

In gesprek over veelgestelde vragen over programmatisch toetsen

Op 6 juli 2020 vond een Q&A plaats waarin Cees van der Vleuten, Liesbeth Baartman en Tamara van Schilt-Mol antwoorden gaven op veelgestelde vragen over programmatisch toetsen. Tijdens deze Q&A wordt er onder meer gesproken over de uitgangspunten van programmatisch toetsen, de relatie met andere onderwijsconcepten en onderwijsinnovaties, en over het ontwerpen, implementeren en uitvoeren van programmatisch toetsen.

Bekijk de Q&A hier.

Programmatischtoetsen.nl

Op deze website vind je informatie over programmatisch toetsen en portretten van opleidingen die zijn aangesloten bij het Landelijk Netwerk Programmatisch toetsen. Daarnaast worden antwoorden gegeven op veel gestelde vragen over programmatisch toetsen.

Programmatisch toetsen – Platform Leren van Toetsen

Curriculumperspectief op motivatie

De manier waarop toetsing binnen een curriculum ingericht is, kan een groot effect hebben op de motivatie van studenten. In dit artikel wordt ingegaan op deze relatie. Er zijn zowel een praktijkgericht artikel als een wetenschappelijk artikel over dit onderwerp toegevoegd.

Praktijkgericht artikel: Een curriculumperspectief op motivatie

Kickert et al. (2022)

Keynote van Liesbeth Baartman over de 6 principes van programmatisch toetsen

In deze kennisclip gaat bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in beroepsonderwijs aan de Hogeschool Utrecht Liesbeth Baartman dieper in op de zes principes van programmatisch toetsen.

Wetenschappelijke publicaties

Assessing professional competence: from methods to programmes

De auteurs tonen met een model voor bepalen van bruikbaarheid van beoordelingsmethoden aan dat keuze van beoordelingsmethoden contextafhankelijk is en beoordelen een onderwijskundig ontwerpprobleem.

C. P. van der Vleuten & Schuwirth (2005)

The assessment of professional competence: building blocks for theory development

In dit artikel wordt onderscheid gemaakt tussen bestaande beoordelingstechnieken voor beoordelen van ‘knows’, knowing how’ en ‘showing how’ en recente ontwikkelingen in beoordelingen op ‘does’-niveau.

C. van der Vleuten et al. (2010)

Twelve Tips for programmatic assessment

Dit artikel biedt twaalf concrete tips om programmatisch toetsen in de praktijk te ontwerpen. De auteurs hopen dat je hiermee zo ver als mogelijk kunt komen in jullie eigen praktijk.

C. P. M. van der Vleuten et al. (2015)

A model for programmatic assessment fit for purpose

De auteurs beschrijven een model voor programmatisch toetsen, dat tegelijkertijd de beoordeling voor leren en de beoordeling voor besluitvorming over de voortgang van de leerling optimaliseert.

Van der Vleuten et al. (2012)

Programmatic assessment: From assessment of learning to assessment for learning

Het doel van dit artikel is om verdere routes te beschrijven voor de ontwikkeling van programmatisch toetsen in de context van assessment for learning.

Schuwirth & Vleuten (2011)

Ottawa 2020 consensus statement for programmatic assessment - 1. Agreement on the principles

Heeneman et al. (2021)

Dit artikel bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt ingegaan op de principes. In het tweede deel over hoe deze vorm krijgen in de praktijk. Het tweede deel is hier te vinden.

Where the rubber meets the road — An integrative review of programmatic assessment in health care professions education

Dit artikel bevat een review dat werd uitgevoerd om de resultaten te beoordelen en bijeen te brengen van studies die programmatisch toetsen in het gezondheidszorgonderwijs in de praktijk onderzoeken.

Schut et al. (2021)

Theoretical considerations on programmatic assessment

Dit artikel beschrijft opvallende theoretische perspectieven op programmatisch toetsen en er wordt onderzocht hoe theorie onderwijsprofessionals kan helpen effectieve programma’s te ontwikkelen.

Torre et al. (2020)

References

Heeneman, S., Jong, L. H. de, Dawson, L. J., Wilkinson, T. J., Ryan, A., Tait, G. R., Rice, N., Torre, D., Freeman, A., & Vleuten, C. P. van der. (2021). Ottawa 2020 consensus statement for programmatic assessment–1. Agreement on the principles. Medical Teacher, 43(10), 1139–1148.
Kickert, R., Meeuwisse, M., Stegers-Jager, K., Prinzie, P., & Arends, L. (2022). Curricular fit perspective on motivation in higher education. Higher Education, 83(4), 729–745.
Schut, S., Maggio, L. A., Heeneman, S., Tartwijk, J. van, Vleuten, C. van der, & Driessen, E. (2021). Where the rubber meets the road’97An integrative review of programmatic assessment in health care professions education. Perspectives on Medical Education, 10(1), 6–13.
Schuwirth, L. W. T., & Vleuten, C. P. M. V. der. (2011). Programmatic assessment: From assessment of learning to assessment for learning. Medical Teacher, 33(6), 478–485. https://doi.org/10.3109/0142159X.2011.565828
Torre, D. M., Schuwirth, L., & Van der Vleuten, C. (2020). Theoretical considerations on programmatic assessment. Medical Teacher, 42(2), 213–220.
Van der Vleuten, C. P. M., Schuwirth, L. W. T., Driessen, E. W., Dijkstra, J., Tigelaar, D., Baartman, L. K. J., & Tartwijk, J. van. (2012). A model for programmatic assessment fit for purpose. Medical Teacher, 34(3), 205–214. https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.652239
Vleuten, C. P. M. van der, Schuwirth, L. W. T., Driessen, E. W., Govaerts, M. J. B., & Heeneman, S. (2015). Twelve tips for programmatic assessment. Medical Teacher, 37(7), 641–646. https://doi.org/10.3109/0142159X.2014.973388
Vleuten, C. P. van der, & Schuwirth, L. W. (2005). Assessing professional competence: From methods to programmes. Medical Education, 39(3), 309–317.
Vleuten, C. van der, Schuwirth, L., Scheele, F., Driessen, E., & Hodges, B. (2010). The assessment of professional competence: Building blocks for theory development. Best Practice & Research Clinical Obstetrics & Gynaecology, 24(6), 703–719.