Meer weten?

Er zijn meerdere (wetenschappelijke) publicaties verschenen over programmatisch toetsen waarbij ingegaan wordt op de leerfunctie van programmatisch toetsen. Onderstaande lijst geeft een overzicht.

Praktijkgerichte publicaties

Actieve rol van de student in het feedbackproces

Feedback is een essentieel onderdeel van programmatisch toetsen. Het gaat dan zowel om feedback vragen als om de ontvangen feedback gebruiken. In dit feedbackproces wordt een actieve rol van de student verwacht. Hoe help je de student om deze rol te pakken? In dit webinar gaat Renske de Kleijn hierop in. Het webinar is georganiseerd vanuit het Platform Leren van Toetsen.

Zelfregulerend leren

In dit webinar gaat Niels Bohnen in op de relatie tussen zelfregulerend leren en programmatisch toetsen. Hij maakte deze presentatie in het landelijk leernetwerk programmatisch toetsen.

Zelfregulatie, leerstrategieën en zelfbeoordeling

Binnen de context van programmatisch toetsen wordt van studenten in toenemende mate verwacht dat zij in staat zijn op een effectieve en efficiënte maniet zelfregulatiestrategieën in te zetten. Hoewel bijgevoegd artikel zich primair richt op het voortgezet onderwijs, beidt het duidelijke informatie over zelfregulatie, leerstrategieën en zelfbeoordeling die ook goed toepasbaar zijn binnen de HO-context.

Zelfregulatie en eigenaarschap in het VO

Wetenschappelijke publicaties

A scoping review on the notions of Assessment as Learning (AaL), Assessment for Learning (AfL), and Assessment of Learning (AoL)

De auteurs stellen dat Assessment as Learning, -for Learning en -of Learning in samenhang moeten worden gezien om een beoordelingscultuur te creëren dat het leren van studenten maximaal faciliteert.

Schellekens et al. (2021)

Clarifying students’ feedback-seeking behaviour in clinical clerkships

De studie toont dat studenten tijdens stages feedback zoeken op basis van inter- en persoonlijke factoren en kan bijdragen aan het optimaliseren en ontwikkelen van onderwijskansen tijdens stages.

Bok et al. (2013)

Understanding the influence of teacher–learner relationships on learners’ assessment perception

Docenten benutten leerpotentieel van low-stakes door in de beoordelingsrelatie stuurkracht van studenten te stimuleren met oog op invloed van eigen stuurkracht op beoordelingspercepties van studenten.

Schut et al. (2020)

Stakes in the eye of the beholder: an international study of learners’ perceptions within programmatic assessment

Hoe ervaren lerenden beoordelingsmomenten binnen programmatisch toetsen en welke factoren beïnvloeden dit? Dit kan helpen bij ontwerp van beoordelingsprogramma’s waarin beoordeling leren ondersteunt.

Schut et al. (2018)

The impact of programmatic assessment on student learning: theory versus practice

Het onderzoek richt zich op elementen van programmatisch toetsen die studenten als ondersteunend of remmend voor het leren ervaren en op factoren die de actieve constructie van hun leren beïnvloeden.

Heeneman et al. (2015)

McMaster Modular Assessment Program (McMAP) through the years: residents’ experience with an evolving feedback culture over a 3-year period

McMaster Modular Assessment Program: een op de werkplek gebaseerd beoordelingssysteem dat low-stake beoordelingen van prestaties gebruikt. Dit artikel evalueert dit programma 3 jaar na implementatie.

Li et al. (2017)

Scriptie feedbackcultuur - Marieke van der Linden

In deze scriptie wordt onderzocht welke factoren invloed kunnen hebben op een ‘feedbackcultuur’.

References

Bok, H. G., Teunissen, P. W., Spruijt, A., Fokkema, J. P., Beukelen, P. van, Jaarsma, D. A., & Vleuten, C. P. van der. (2013). Clarifying students’92 feedback-seeking behaviour in clinical clerkships. Medical Education, 47(3), 282–291.
Heeneman, S., Oudkerk Pool, A., Schuwirth, L. W., Vleuten, C. P. van der, & Driessen, E. W. (2015). The impact of programmatic assessment on student learning: Theory versus practice. Medical Education, 49(5), 487–498.
Li, S.-A., Sherbino, J., & Chan, T. M. (2017). McMaster modular assessment program (McMAP) through the years: Residents’ experience with an evolving feedback culture over a 3-year period. AEM Education and Training, 1(1), 5–14.
Schellekens, L. H., Bok, H. G., Jong, L. H. de, Schaaf, M. F. van der, Kremer, W. D., & Vleuten, C. P. van der. (2021). A scoping review on the notions of assessment as learning (AaL), assessment for learning (AfL), and assessment of learning (AoL). Studies in Educational Evaluation, 71, 101094.
Schut, S., Driessen, E., Van Tartwijk, J., Vleuten, C. van der, & Heeneman, S. (2018). Stakes in the eye of the beholder: An international study of learners’92 perceptions within programmatic assessment. Medical Education, 52(6), 654–663.
Schut, S., Tartwijk, J. van, Driessen, E., Vleuten, C. van der, & Heeneman, S. (2020). Understanding the influence of teacher–learner relationships on learners’92 assessment perception. Advances in Health Sciences Education, 25(2), 441–456.