Meer weten?

Er zijn meerdere (wetenschappelijke) artikelen verschenen over programmatisch toetsen waarbij ingegaan wordt op het ontwerpen van programmatisch toetsen. Onderstaande lijst geeft een overzicht.

Praktijkgerichte publicaties

Backwards design van een curriculum

Een van de vragen die leeft bij opleidingen die (willen gaan) werken volgens de uitgangspunten van programmatisch toetsen is: ‘Hoe kom je tot een verantwoord en bewust samengesteld toetsprogramma?’. In dit artikel wordt een stappenplan geboden waarbij vanuit de te nemen beslissingen wordt toegewerkt naar het toetsprogramma.

Backwards design bij programmatisch toetsen

Dashboard bij ontwikkelen van programmatisch toetsen

In deze blog wordt een dashboard beschreven met succesfactoren voor de ontwikkeling van programmatisch toetsen.

Dashboard voor het ontwikkelen van programmatisch toetsen in je opleiding – Platform Leren van Toetsen

Ontwerpvraagstukken bij programmatisch toetsen

In deze blog wordt stilgestaan bij drie ontwerpvraagstukken bij het ontwikkelen van een curriculum volgens de principes van programmatisch toetsen: feedbackproces, toetsprogramma en het nemen van beslissingen. De blog is gebaseerd op het wetenschappelijke artikel van Torre en collega’s (2021).

Houvast bij het invoeren van programmatisch toetsen in de praktijk

Torre et al. (2021)

Kennisclip over de ontwerpfunctie van programmatisch toetsen

Kennisclip over de ontwerpprincipes voor studiecoaching bij programmatisch toetsen

In deze kennisclip gaat Debby Weerlink van Fontys in op de ontwerpprincipes voor studiecoaching bij programmatisch toetsen.

Wetenschappelijke publicaties

Twelve Tips for programmatic assessment

Dit artikel biedt twaalf concrete tips om programmatisch toetsen in de praktijk te ontwerpen. De auteurs hopen dat je hiermee zo ver als mogelijk kunt komen in jullie eigen praktijk.

Vleuten et al. (2015)

Embedding of the progress test in an assessment program designed according to the principles of programmatic assessment

Het inbedden van een voortgangstoets in een beoordelingsprogramma heeft een positieve invloed op de totale scores van die toets, gebruik van feedback uit die toets en waargenomen leerwaarde.

Heeneman et al. (2017)

Development of a comprehensive clinical performance assessment system for nursing students: a programmatic approach

Het doel van deze studie was om een uitgebreid beoordelingssysteem te ontwikkelen voor studenten verpleegkunde in hun intensive care stage op basis van een programmatische aanpak.

Imanipour & Jalili (2016)

Designing programmes of assessment: a participatory approach

De auteurs van dit artikel zien participatief actieonderzoek als een haalbare en effectieve manier voor het ontwerp van programmatisch toetsen.

Jamieson et al. (2017)

References

Heeneman, S., Schut, S., Donkers, J., Vleuten, C. van der, & Muijtjens, A. (2017). Embedding of the progress test in an assessment program designed according to the principles of programmatic assessment. Medical Teacher, 39(1), 44–52. https://doi.org/10.1080/0142159X.2016.1230183
Imanipour, M., & Jalili, M. (2016). Development of a comprehensive clinical performance assessment system for nursing students: A programmatic approach. Japan Journal of Nursing Science, 13(1), 46–54.
Jamieson, J., Jenkins, G., Beatty, S., & Palermo, C. (2017). Designing programmes of assessment: A participatory approach. Medical Teacher, 39(11), 1182–1188.
Torre, D., Rice, N. E., Ryan, A., Bok, H., Dawson, L. J., Bierer, B., Wilkinson, T. J., Tait, G. R., Laughlin, T., Veerapen, K., et al. (2021). Ottawa 2020 consensus statements for programmatic assessment–2. Implementation and practice. Medical Teacher, 43(10), 1149–1160.
Vleuten, C. P. M. van der, Schuwirth, L. W. T., Driessen, E. W., Govaerts, M. J. B., & Heeneman, S. (2015). Twelve tips for programmatic assessment. Medical Teacher, 37(7), 641–646. https://doi.org/10.3109/0142159X.2014.973388